Voorlichtingsproject; Primary school - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu Voorlichtingsproject; Primary school - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu

Voorlichtingsproject; Primary school

Door: Davine Pietersen

Blijf op de hoogte en volg Davine

08 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen week hebben we kennis gemaakt met de projecten waarvoor wij gaan werken. Op maandag en vrijdag zijn we naar ‘The Sapphire Primary school’ in Port Elizabeth gegaan. We hebben kennis gemaakt met de leraren, de klassen en het schoolsysteem. Vrijdag mochten we een ochtendje observeren in groep 7. De klassenindeling is in Zuid-Afrika iets anders dan in Nederland. Groep 7 is hier een klas met kinderen van 12, 13 en 14 jaar, eigenlijk middelbare school leeftijd. Ze noemen dit de start van de senior fase. Ze worden voorbereid met examens op high school. Dit was goed te merken in de klas, allemaal pubertjes.

Yasmin en ik mochten lessen volgen bij groep 7B. Er zijn van elk leerjaar 4 groepen. In elke klas zitten ongeveer 30 á 40 kinderen, wat ervoor zorgt dat er ruim 1000 kinderen op deze school les krijgen. We hebben drie klassen bijgewoond; Techniek, Afrikaans en Engels.
Toen we de klas in liepen, werden we verwelkomt door de kinderen met 'Goodmorning teacher', alle kinderen stonden direct naast hun bankje. Vervolgens zochten we een plekje in de klas op en gingen tussen de kinderen in zitten. Direct was de aandacht op ons gevestigd. Waar kwamen we vandaan, wat kwamen we hier doen, etc. Heel leuk om de kinderen zo nieuwsgierig te zien. Na de eerste techniek les, verhuisde we van lokaal, eigenlijk net als op de middelbare school en volgde we een Afrikaanse les.

Uiteraard konden wij de kinderen hierbij helpen, wat Afrikaans lijkt redelijk op Nederlands. De kinderen waren stom verbaast, dat wanneer wij Nederlands spraken, ze ons redelijk konden verstaan. Een geschiedenisles over de historie van hun eigen land hadden ze duidelijk niet gehad, want het was één groot raadsel waarom dit zo was...

In de Afrikaanse en Engels les, was het de bedoeling dat de kinderen zelfstandig uit hun boek gingen werken. Dit gebeurde ook, maar zodra de juffrouw het klaslokaal verliet (wat eigenlijk het grootste gedeelte van de lessen gebeurde) werd dit nog maar door een enkeling gedaan. De meeste zagen hun kansen om lekker te gaan gallen en dat gebeurde ook. Wanneer de juf dan de klas weer binnenkwam, was het tijd voor een boze brul naar de kinderen en als het nodig was hier en daar een corrigerende tik met de bordenwisser op de handen. Iets waar onze mond van open viel...

Na het volgen van deze lessen, spraken wij met één van de leraren van de school over de voorlichtingslessen die wij gaan geven. Wij mogen voorlichting gaan geven over de puberteit. Hoe het lichaam veranderd in deze tijd, hoe relaties veranderen en hoe hiermee om te gaan. Er zijn veel actuele problemen gaande bij de jeugd die met deze onderwerpen te maken hebben. Seks hebben in ruil voor drugs of een relatie krijgen met een oudere man die de meiden vervolgens de meest luxe dingen beloofd.

En dan kijk ik op het schoolplein om me heen, zoveel jonge kinderen die op weg geholpen worden naar een redelijke toekomst. Kinderen die op dat moment aan het voetballen zijn of aan het touwtjespringen, maar misschien volgende week wel gevangen worden in een netwerk van criminaliteit, seks, alcohol en drugs. Kun je deze kinderen wel waarschuwen voor de wereld om hun heen?

Volgende week starten we met het opstellen van een voorlichtingsprogramma, zodat we op een leuke interactieve manier met de kinderen over dit soort moeilijke onderwerpen kunnen praten. Ik ben heel benieuwd...

• 09 September 2017 - 22:24

Corina Pietersen:

Wat een contrast zeg;
    Met het geknal van vuurwerk, de tune van Bass op de Plass in de verte en de gezellige appjes die bij ons binnenkomen vanaf de polder, lezen wij jouw verslag. Je geeft ons een aardig beeld van de zorg, het onderwijs én een toekomst voor de jeugd in Zuid Afrika. Die corrigerende tik met de bordenwisser is blijkbaar niets in vergelijking met wat zich buiten de veilige omgeving van de school afspeelt. Wat een geluk dat ons wiegje hier in Nederland stond! Jullie gaan vast veel lol beleven met de Afrikaanse pubers (niet té uitbundig lachen, Daf, voor je het weet heb je een bordenwisser te pakken)! Succes met het uitwerken van jullie projecten. Wij zijn ook benieuwd! Liefs van ons x

• 11 September 2017 - 20:14

Davine Pietersen:

Ja, bizar het contrast hier in vergelijking met Nederland, maar goed om het een keer van de andere kant te zien! En wat betreft die corrigerende tik, we voelen ons soms een beetje VIP aangezien alle mensen hier zo blij zijn met onze aanwezigheid. Dus ik denk dat ze mijn iets te harde lach wel kunnen waarderen, haha!

Liefs!

Davine

Ik ben Davine Pietersen. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn opleiding HBO-Verpleegkunde in Amsterdam. Dit laatste schooljaar kregen wij de mogelijkheid om 10 weken een minor 'Global Nursing' volgen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen! Samen met drie meiden van de opleiding hebben we ervoor gekozen om naar Zuid-Afrika te gaan. We gaan hier stage lopen bij een vrijwilligersorganisatie dat Ready4life heet. Mochten jullie het leuk vinden, bezoek even de site; http://ready4life.org/south-africa/ Ik probeer om de paar dagen een leuk verhaaltje te schrijven over mijn avonturen hier, zo kunnen jullie allemaal een beetje meegenieten in Nederland!

Actief sinds 29 Aug. 2017