Kennismaking met de gezondheidsprojecten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu Kennismaking met de gezondheidsprojecten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu

Kennismaking met de gezondheidsprojecten

Door: Davine Pietersen

Blijf op de hoogte en volg Davine

01 September 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Inmiddels zijn we op de hoogte gebracht van het project waarvoor we gaan werken. We gaan twee dagen in de week, maandag en vrijdag, op een basisschool school midden in de Townships werken. Wij mogen hier met 7 verpleegkundige studenten een groot voorlichtingsproject gaan opzetten. In een tijd van 7 weken laten wij de kinderen kennis maken met een actueel gezondheidsprobleem. Voorbeelden hiervan zijn HIV, aids, hygiëne, tuberculose, tienerzwangerschap, diabetes, etc. De voorlichtingsmethode mogen wij zelf gaan uitwerken en uitvoeren.

Afgelopen donderdag zijn we op bezoek geweest bij deze school, waar ongeveer 1200 kinderen les krijgen. Zo een 20 minuten rijden vanaf ons eigen veilige huis, in een hele andere wereld. Om het schoolplein zit een hoog hek, die tijdens schooltijd constant wordt bewaakt door een medewerker van de school. Voor ons werd het hek open gedaan en hierna direct weer gesloten. We werden welkom geheten door één van de leidsters van de school. Een hele vriendelijke vrouw liet ons het schoolgebouw en de (medische) kliniek zien. In de medische kliniek, komen kinderen die thuis niet naar een dokter of ziekenhuis kunnen. Er werkt een verpleegkundige die wat basiszorg kan leveren, maar als de problemen ernstiger zijn, worden de kinderen naar het ziekenhuis gebracht. Het was een klein lokaaltje met een bed, een behandeltafel en wat posters over medische zaken. Verder geen wasbak, handschoenen of handalcohol te vinden, niet te vergelijken met Nederland!

We liepen over een schoolplein waar geen speeltoestel te vinden was, maar de kinderen vermaakte zich prima met de hoepels en een bal. Alle kunstjes werden direct aan ons getoond, ze waren blij met onze komst! Prachtig om te zien, zulke blije kinderen binnen de hekken van het veilige schoolplein, maar daarbuiten een zeer onveilige wijk. Dit bleek al snel toen één van de leraressen vertelde wat er zich afspeelt wanneer de schoolbel gaat en de kinderen mogen naar huis. De kinderen zijn bang om naar huis te gaan, buiten weten ze niet wat hen te wachten staat. Ze vertelde verhalen, waarvan ik spontaan kippenvel kreeg. Echt vreselijk! Je kan de kinderen goede educatie bieden, goede voorlichting, een veilige plek om te spelen, maar tegen de wereld buiten de hekken kun je deze kinderen niet beschermen...

Op dinsdag, woensdag en donderdag gaan we aan het tweede project werken 'Hospital & Community'. We gaan in de Townships gezondheidszorg verlenen. We gaan op huisbezoek bij zieke mensen, maar gaan ook een aantal dagen in de plaatselijke klinieken werken. Hoe en wanneer dit allemaal plaats gaat vinden, is allemaal nog even afwachten. Dat is één van de grote verschillen met Nederland, heb geduld en wees flexibel. Er is hier geen lange termijn planning te maken. Wat de ene dag nog duidelijk is afgesproken, kan de andere dag weer geheel anders zijn, net als tijden daar zijn ze hier ook niet zo strikt in. Zoals ze dat hier noemen, African time...

• 02 September 2017 - 16:45

Dieteke:

Wilma kaan heel veel succes xxx

• 02 September 2017 - 19:04

Annie Schuurman:

Hoi Davine, fijn dat je het zo naar je zin hebt, wat zal jij er veel ervaring opdoen als ik je verslag zo leest, en blij dat je zulk mooi werk mag doen voor die Kinderen TOPPIE. Verder noch fijne stage weken en dan zal je wel veel te vertellen hebben als je thuis komt.
    Groetjes van Henny & Annie

• 02 September 2017 - 22:17

Corina Pietersen:

Zo te lezen gaan het vast indrukwekkende weken voor jullie worden maar ook een ervaring, die je, op z'n Hollands gezegd, zeker niet in "de koude kleren" gaat zitten. Heel bijzonder dat je op deze manier wel iets moois kunt betekenen in de zorg voor de bevolking in Zuid-Afrika. Heel veel plezier en succes allemaal!

• 04 September 2017 - 09:51

Oma Pietersen:

hoi Davine wat leuk dat opa en ik zo een beetje met je mee kunnen leven.
    we genieten van je berichtjes en belevenissen .nog een mooie tijd in het verre afrika

• 04 September 2017 - 22:09

Mariëlle:

Ha buuf,
    Leuk om jou boeiende verhalen te lezen!
    Veel plezier en succes!

• 04 September 2017 - 22:25

Davine Pietersen:

Wat leuk dat jullie allemaal meelezen en wat een leuke reacties!

Opa en oma Pietersen: Wat leuk om jullie online te spreken, leuk dat jullie mee kunnen lezen en leven met mijn avontuur in Zuid-Afrika! Het gaat hier heel goed en ik heb hartstikke naar mijn zin. Voorlopig kom ik dus nog niet terug! Groetjes van Davine.

• 05 September 2017 - 12:25

Dick:

Dag davine

Wat fijn om die verslagen te lezen,indrukwekkend heel andere wereld kunnen wij ons niet voorstellen
    Ik wens jullie nog een leerzame tijd afrika Oma Stemmer

Davine

Ik ben Davine Pietersen. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn opleiding HBO-Verpleegkunde in Amsterdam. Dit laatste schooljaar kregen wij de mogelijkheid om 10 weken een minor 'Global Nursing' volgen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen! Samen met drie meiden van de opleiding hebben we ervoor gekozen om naar Zuid-Afrika te gaan. We gaan hier stage lopen bij een vrijwilligersorganisatie dat Ready4life heet. Mochten jullie het leuk vinden, bezoek even de site; http://ready4life.org/south-africa/ Ik probeer om de paar dagen een leuk verhaaltje te schrijven over mijn avonturen hier, zo kunnen jullie allemaal een beetje meegenieten in Nederland!

Actief sinds 29 Aug. 2017