Wat te doen zonder Google Maps? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu Wat te doen zonder Google Maps? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu

Wat te doen zonder Google Maps?

Door: Davine Pietersen

Blijf op de hoogte en volg Davine

30 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Afgelopen maandag middag hebben wij, onder begeleiding van de organisatie Ready4Life een auto gehuurd. Ze brachten ons naar het eenmansbedrijfje, waarmee ze altijd zaken doen. Na het invullen van de papieren, gingen wij naar onze bolide toe. Een prachtige Volkswagen uit het jaar 0. Niks geks uiteraard voor Zuid-Afrikaanse begrippen, want er rijden heel veel afgekeurde auto’s in het rond. Eerst een oefenrondje links rijden en vervolgens konden we op pad!

Ook maandagavond gingen we uit eten met de andere drie verpleegkundige studenten. Voorlopig de laatste keer, tenminste dat spreken we met elkaar af, haha. Dit keer aan het strand en dus op pad met de nieuwe auto. Na een heerlijke maaltijd, komen wij de parkeerplaats op, die verlicht werd door onze autolampen… Je raad het al accu leeg! Eerste avond in Zuid-Afrika, wat een giller! Wij hebben vervolgens met zeven verpleegkundige de auto aangeduwd, met hulp van een paar Afrikanen. Uiteraard verwachten ze dan wel een paar Rand van je, dus dat kregen ze! In totaal 5 ZAR = Rand, omgerekend in euro’s €0,34. Daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen, haha.

Dit was nog maar het begin! We reden terug naar huis, maar voor het eerst in het donker rijden in een vreemde omgeving is nu niet echt ons ding. Kaartlezen ook niet, de weg vinden zonder Google Maps ook niet, links autorijden ook niet… Al met al, binnen een half uur hebben wij zeer veel van de achterbuurt van Port Elizabeth gezien. Iets wat onze oma’s en moeders liever niet willen weten denk, maar die lezen dit toch niet! Nadat we 10 keer op dezelfde rotonde alle afslagen uitgeprobeerd hadden, zijn we toevallig ook nog even aan de rechterkant van de weg gaan rijden. -Wilma en ik zaten achterin. Wij gaven de moed langzamerhand op met het kaartlezen, dus we zeiden: ‘Wij weten het echt niet meer hoor!’ Kicky reed en antwoorde: ‘Ik weet het ook niet meer, maar wat ik wel zeker weet is dat we aan de verkeerde kant van de weg rijden’.- Hahahah, dit ga ik echt nooit meer vergeten!

Hierna zijn we met onze ziel onder onze arm teruggegaan naar het restaurant waar we gegeten hadden. Hier moesten ze heel erg lachen om ons verhaal en hielpen ze ons met de weg. Ook installeerde we onze nieuwe (Afrikaanse) SIM-kaartjes, die we die middag hadden gekregen, zodat we veilig met Google Maps naar huis konden rijden. Binnen 13 minuten waren we thuis!

  • 30 Augustus 2017 - 21:39

    Hans Pietersen:

    Dat van die moeders die dit niet lezen is een wat foute inschatting denk ik Davine. Ze vreten elke letter kan ik me zo voorstellen. Zou ik wel doen tenminste. Veel plezier verder. Groet Hans

  • 30 Augustus 2017 - 21:56

    Anoniem:

    ‘Ik weet het ook niet meer, maar wat ik wel zeker weet is dat we aan de verkeerde kant van de weg rijden’.- dit is hilarisch. davine jij bent hilarisch

  • 30 Augustus 2017 - 22:33

    Davine Pietersen:

    Hoi Hans! Ik denk ook dat dat gebeurd, haha. Ik hou jullie en ook mijn moeder en oma's op de hoogte! :)
    Groetjes!

  • 31 Augustus 2017 - 08:22

    Lieke Hoogervorst:

    Hey Davine,
    Ik hoor het je bijna vertellen ! Geweldig om te lezen ;-)
    We kijken uit naar je verdere berichtgeving !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Davine

Ik ben Davine Pietersen. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn opleiding HBO-Verpleegkunde in Amsterdam. Dit laatste schooljaar kregen wij de mogelijkheid om 10 weken een minor 'Global Nursing' volgen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen! Samen met drie meiden van de opleiding hebben we ervoor gekozen om naar Zuid-Afrika te gaan. We gaan hier stage lopen bij een vrijwilligersorganisatie dat Ready4life heet. Mochten jullie het leuk vinden, bezoek even de site; http://ready4life.org/south-africa/ Ik probeer om de paar dagen een leuk verhaaltje te schrijven over mijn avonturen hier, zo kunnen jullie allemaal een beetje meegenieten in Nederland!

Actief sinds 29 Aug. 2017
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 7013

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2017 - 07 November 2017

Global nursing Zuid-Afrika

Landen bezocht: