Een eerste indruk van de echte armoede - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu Een eerste indruk van de echte armoede - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Davine Pietersen - WaarBenJij.nu

Een eerste indruk van de echte armoede

Door: Davine Pietersen

Blijf op de hoogte en volg Davine

29 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maandagochtend vaak wel zure maandag genoemd, maar dat was bij ons juist niet het geval. We waren benieuwd, wat gaan we doen, wat gaan we beleven en welke nieuwe dingen gaan we ontdekken!

Om de ochtend goed te starten namen we een korte douche! Er heerst namelijk een enorme droogte hier in Zuid-Afrika. Per bewoner mogen wij maar 60 liter water verbruiken per dag. Dit lijkt heel veel, maar bij 1 minuut douchen loopt er al 10 liter door de kraan. Tel hier het doortrekken van het toilet, het koken, het wassen, etc. bij op en je zit zo aan de 60 liter op een dag.

Als je de kraan thuis warm wilt hebben, laat je hem even een minuutje lopen. Dat doen we hier ook, maar dan met een emmertje eronder, dus ook bij het douchen, zodat we al het kostbare water opvangen, om de was mee te doen of om het toilet mee door te spoelen.

We werden rond 10.00 uur opgehaald door een vrijwilliger van R4L, samen met haar gingen we met de auto een Township tour doen, ofwel de krottenwijken in. Bizar wat we daar zagen. We herkende de beelden van TV of van internet. maar dan zit je veilig in je warme huisje in Nederland en drinkt het minder tot je door. Wij stonden op dat moment midden in de realiteit. Veel mensen die tussen een paar palletes en golfplaten leven. Veel van hen geen werk en dus ook geen inkomsten. Port Elizabeth heeft 1,5 miljoen inwoners, waarvan 1 miljoen inwoners in de Townships leven. Je kunt je dus voorstellen dat dit enorm groot is! Er zijn verschillende area's binnen de Townships. De ene nog armoediger dan de ander.

Opmerkelijk is dat er toch ook wel wat mooie huizen/villa's tussen staan. Deze zijn vaak goed beveiligd met een groot hek eromheen. De bewoners van deze huizen hebben dan vaak hun hele leven in een Township met hun familie gewoond. Toch zijn hun door alle armoedige omstandigheden wel gaan studeren of aan een redelijke baan gekomen, waardoor ze meer geld hebben. Deze mensen trekken dan niet naar de stad toe, maar blijven dicht bij hun familie en vrienden in de Townships.

Davine

Ik ben Davine Pietersen. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn opleiding HBO-Verpleegkunde in Amsterdam. Dit laatste schooljaar kregen wij de mogelijkheid om 10 weken een minor 'Global Nursing' volgen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen! Samen met drie meiden van de opleiding hebben we ervoor gekozen om naar Zuid-Afrika te gaan. We gaan hier stage lopen bij een vrijwilligersorganisatie dat Ready4life heet. Mochten jullie het leuk vinden, bezoek even de site; http://ready4life.org/south-africa/ Ik probeer om de paar dagen een leuk verhaaltje te schrijven over mijn avonturen hier, zo kunnen jullie allemaal een beetje meegenieten in Nederland!

Actief sinds 29 Aug. 2017